phf

[81a]

33960       Et le bien demourer amont.

33961       Devant Dieu qui est cler et pur,

33962       Le mal qui est lait et obscur

33963       Et tenebreux sur toute rien,

33964       Descent aval et laist le bien,

33965       Ainsi le convient par nature,

33966       Ainsi comme on voit de l’ordure

33967       Du vin lye qu’est ou tonnel

33968       Que le lait se depart du bel,

33969       Si qu’en hault demeure li bons

33970       Et la lye demeure au fons.

33971       Et quant le bien plus s’esclarcist.

33972       Le mal et tant plus s’obscursist ?

33973       Cil mal est en enfer toudis.

33974       Tant que Dieu est en Paradis,

33975       Tous bons et tous biens enlumine

33976       Sans definir et sans termine.

33977       Dieu si poeut tout faire et deffaire

33978       Sans rien muer de son affaire

33979       Car il poeut tout quanques il voeult.

33980       Nulle riens en lui ne se moeult,

33981       Estables est et sans mouvement.

33982       De lui sont tous biens vraiement,

33983       De ça aval ou la amont

33984       Et ceulx qui en Paradis sont

33985       Dont le meure qui la demeure

33986       Si a plus de bien en une heure.

33987       Joye, honneur, deduit et soulas,

33988       Dont il ne sera jamais las,

33989       Que nullui penser ne porroit

33990       En dix mil ans se tant vivoit

33991       Le plus subtil qui oncquez fust

33992       Et pensast le mieulx que il[1] peust.

33993       De celle glore est Dieu tout sire,

33994       Comme Dieu qui le voulroit dire,

33995       Car tout fait quancquez fust et ert

[81b]

33996       Et tout quancques a lui affiert.

33997       Oncquez nul bien ne lui failli,

33998       Toudis les a tout devant lui.

33999       Oncques bien fu, ne ja n’yert fais

34000       Qui ne soit devant lui portrais,

34001       Avant que le monde feïst.

34002       Or entens comment il le fist.

34003       Je suis prestre, si doy sçavoir

34004       De ceste matere le voir.

34005       Dieu fist le monde a son volloir

34006       Pour ce qu[e] il peüst avoir

34007       Aucune rien qui telle fuist

34008       Que ses biens desservir peuïst,

34009       Se il ne perissoit en lui.

34010       Et pour ce le monde establi,

34011       Non pour ce que mieulx lui en fust,

34012       Ne que nul mestier en eüst,

34013       Mais il le fist par charité

34014       Et par grant debonnaireté

34015       Qu’il voult le sires qu’autre riens

34016       Partist a lui et a ses biens,

34017       Et que toute aultre creature,

34018       Chascune selon sa nature.

34019       De sa poissance se sentist

34020       Selon ce qu’il appartenist,

34021       Pour ce voulans nous establir

34022       Que tel chose en peüst issir,

34023       Qui peüst entendre et sçavoir

34024       La noblesse de son pooir,

34025       De la pacïence et du bien

34026       Qu’il fist pour homme crestïen

34027       Et que se il le voeult servir

34028       Que a droit peüst desservir

34029       Les biens qu’il avoit fait pour lui.

34030       Si devons donc amer cellui

34031       Qui nous fist en bon gré sçavoir

34032       Quant il nous donna tel pooir

[81c]

34033       Et se nous amer le voullons

34034       De ses biens seigneurz nous serons

34035       Et se perdiesmes tous ses biens

34036       Ja pour ce ne l’en seroit riens.

34037       Dieu forma homme a sa semblance

34038       Pour ce qu’il eüst ramenbrance

34039       De lui et que ses biens eüst

34040       Et que desservir les peüst

34041       Par droit comme son heritage.

34042       Pour ce qu’il est fait a s’ymage,

34043       Et pour ce que mieulx nous amast,

34044       Quant il sa forme regardast,

34045       Dessus toute aultre crëature,

34046       Doit Dieu mieulx amer sa faiture.

34047       Et lui donna naturelment

34048       Le plus gentil entendement

34049       De lui servir et honnorer

34050       Que toute riens qu’il voit crëer,

34051       Pour ce qu’il peüst a ses biens

34052       Partir plus que nul autre riens.

34053       Ne fait a Dieu point de bonté

34054       Ne bien fait pour avoir son gré,

34055       Car son bien fait plus que l’autrui,

34056       Car tout le bien en vient a lui.

34057       Pour ce, fait il bon Dieu amer

34058       Et monlt se doit chetif clamer

34059       Qui par sa folie dessert,

34060       Qui ceste haulte joye pert.

34061       Qui qui bien fait tant a honneur

34062       Que les angles sont leur seigneur,

34063       Devant le grant Roy couronné.

34064       Lors se poeut tenir bien euré,

34065       Bien tost poeut homs gagnier ou perdre

34066       Ou quel qu’il voeult se poeut aerdre.

34067       Dieu donna a homme pooir

34068       Que il fesist a son voloir

34069       Bien ou mal, lequel qu’il lui plaist,

[81d]

34070       Car s’il eüst homme tel fait

34071       Que de son pooir ne peüst

34072       Faire mal quant il lui pleüst,

34073       Et aussi ou voulsist ou non,

34074       Fesist bien ou mal sans raison,

34075       Car ce ne fut mie par lui

34076       Que bien fesist, mais pour aultrui

34077       Qui l’en eüst entalenté

34078       A force et donné voulenté.

34079       Et cil par qui il le fesist

34080       Se gueredon en desservist

34081       Non pas il, car petit dessert

34082       Qui par force l’autrui ne sert.

34083       Se Dieu a les angles telz faitz

34084       Qu’ilz ne puissent faire mal fais

34085       Ne pechié nul, ja cy hault don

34086       Ne deservira que ly hom,

34087       Mais qui vouldroit bien desservir,

34088       Il doit tresvolentiers servir

34089       De droit desir et par amour

34090       Pour acquerre si hault honnour.

34091       Si vault Dieu que homme tel fust

34092       Que par droit desservir peüst

34093       Autant de bien en son endroit

34094       Com il meïsmes de son droit,

34095       Et pour ce n’apetice mie

34096       Ne ses biens ne sa noble vye.

34097       Et lui donna nature et sens

34098       De vëoir, sentir en tous sens,

34099       Et pour ung bien cent en avra,

34100       Ainsi du mal avoir devra.

34101       Pour despisans sera compté

34102       Qui ne fera nulle bonté,

34103       Non pas bien faire par doubtance,

34104       Car je sçay par ceste sentence.

34105       Qui pour paour d’enfer attraire

34106       Se garde de tous pechiez faire,

[82a]

34107       Et le pechié de cœur fesist

34108       S’il sceüt que Dieu nel veïst,

34109       Et pour pechié voit en enfers,

34110       Je le tiens trop au deable serfz.

34111       Povre est qui n’atient de pechier

34112       En l’honneur du vray justicier,

34113       Car se tout le mond se dampnoit

34114       Ja pour ce Dieu riens n’y perdroit

34115       Ne biens qu’il ait en poesté

34116       Se tous les biens qui ont esté

34117       Au monde et qui mis y seront

34118       Ne eüssent nul mal au mond

34119       Et qu’ilz perdus fussent trestuit

34120       Pour ce Dieu n’aroit moins deduit

34121       Ne riens du sien n’en vaulroit pis

34122       Ne bien qui soit en Paradis.

34123       Mais les sains furent preu et sage,

34124       Bien sceurent prendre bon usage

34125       Et apperchurent monlt tresbien

34126       Que cil monde ne valoit rien.

34127       Si poeut on vëoir propprement

34128       Que se Dieu meïsme ne ment,

34129       Et verité fausseté n’est,

34130       Que tous [a] cui le monde plaist

34131       Et qui le los du monde acoeullent,

34132       Ne poeut estre qu’ilz ne se doeullent.

34133       Et pour ce que chascun sceüst

34134       Et la scïence en lui eüst

34135       Comment il se doit gouverner

34136       Et quel part pouroit retourner

34137       Pour sçavoir pourquoy et comment,

34138       Qui fut arrier, qui fut avant,

34139       Pour discuter, pour desclairier,

34140       Pour toudis avoir repairier,

34141       Pour bien vivre et pour bien finir,

34142       Pour toudis bon sentier tenir,

34143       Vault Dieu entre ses generaulx

[82b]

34144       Metre sept ars especïaulx.

34145       Pluseurs ars sont ou mond cha jus,

34146       Mais ces sept si sont par dessus.

34147       Ceulx qui la verité suiront,

34148       Par ces sept ars ilz le sçaront.

34149       Par Dieu, tu le scez bien, Regnart,

34150       S’i voulsisses mettre ton art.

34151       Les grans clers les ont bien apris,

34152       Mais ilz sont si de ton art pris

34153       Que les sept ars tout sont laissiés

34154       Et au tien se sont abbaissiés.

34155       Avarice ont pris et luxure,

34156       Mais de ce n’ont les sept ars cure.

34157       Jeremies establi grammaire

34158       Pour nourrir, ourdir et attraire,

34159       Et puis logique pour prouver

34160       Le voir et le faulx demonstrer.

34161       Aprez retoricque trouverent

34162       Pour droiture que monlt amerent,

34163       Et puis arimestique aprez

34164       Pour estre ez chosez plus discrez.

34165       Puis trouverent gëometrie

34166       Pour mesurer toute maistrie,

34167       Et puis musicque, la scïence

34168       Qui met ez choses concordance.

34169       Derriere n’oublie Dieu mie

34170       La tresnoble astronomie.

34171       Pour ceste furent esmeü

34172       Les bons preudommes esleü.

34173       Oyez des sept ars la maniere

34174

34175       Combien que tu bien le sçaroies,

34176       Se ta cure bien y mettoies,

34177       La premeraine des sept ars

34178       Dont il n’est point sceü le quars,

34179       Au temps d’ore si est Grammaire

34180       Sans qui aultre art ne vault gaires,

[82c]

34181       Qui de clergie voeult apprendre.

34182       Car peu se poeut sans lui entendre.

34183       Grammaire si est fondement

34184       De clergie et commencement.

34185       Ce est la porte de scïence

34186       Par quoy homs vient a sapïence.

34187       C’est la scïence, c’est l’escole

34188       Qui aprent a former parole,

34189       Soit en latin, soit en rommant

34190       Et en tous langages parlant.

34191       Qui bien sçaroit toute grammaire,

34192       Toute parole sçaroit faire.

34193       Par parole fist Dieu le monde

34194       Par sa parole monlt tresmonde.

34195       Le second art si est Logique

34196       Qu’on apelle dïaleticque.

34197       C’est cil qui preuve voir et faux,

34198       Par quoy on congnoist bien et max[2],

34199       Qui bien sçaroit logicque toute,

34200       Bien et mal prouveroit sans doubte.

34201       Par bien fu creé Paradis

34202       Et par mal enfer establis.

34203       La tierce Retoricque a nom,

34204       Qui est droiture de raison

34205       Et ordonnance de parole,

34206       Qu’elle[3] ne soit tenue pour folle.

34207       De ceste sont les drois atrais,

34208       Par quoy les jugemens sont fais

34209       Et forjuré les choses males.

34210       De ceste sont les Decretales

34211       Attraites et decrez et loix.

34212       Cest[e] congnoit et tort et drois.

34213       Par tort faire est honneur perdu,

34214       Et droiture nourrit vertu.

34215       La quarte[4] est Arismetique

34216       Qui vient aprez la Retoricque,

34217       Et en my les sept ars est mise,

34218       Car sans lui ne poeut est[re] aprise

[82d]

34219       Nulz des sept ars parfaitement

34220       Ne sceüt[5] entïerement,

34221       Devant que on sache cest art,

34222       Dont les aultres y prendent part

34223       Ne poeuent [y] estre sans my.[6]

34224       Pour ce fut elle mise en my.

34225       Les sept ars tous de celle tiennent

34226       Et de lui les aultres tous viennent.

34227       De ces aultres ars me tairay.

34228       D’Astronomie compteray.

34229       Ceste enseigne[7] par enquerre

34230       Des choses du ciel et de terre

34231       Qui par nature y sont faites,

34232       Ne ja si loing ne seront traittes.

34233       Qui Astronomie sçaroit bien,

34234       Raison sçaroit sur toute rien,

34235       Car ceste fu premier assise :

34236       Scïence est de tout acquise

34237       Ou decret de divinité,

34238       Par quoy toute Crestïenté

34239       Est convertie a droite foy

34240       Pour Dieu servir, et mettre arroy

34241       Et ciel et terre et estoille.

34242       Astronomie est un[e] voile

34243       Pour tout le monde gouverner,

34244       Que riens ne poeut sans lui durer.

34245       C’est Dieu ly astronomïens,

34246       Qui a en lui tous bons lÿens.

34247       Ce est la scïence qui soit

34248       Par quoy on congnoit plus a droit

34249       Comment le monde est compassés,

34250       Et d’aultres biens pluseurs assés.

34251       Par lui seule furent trouvees

34252       Les aultres six avant nommees.

34253       Et sans elles nul ne porroit

34254       Sçavoir Astronomie a droit.

34255       Les six ars en sont instrumens

[83a]

34256       Et ceste[8] en est fondemens.

34257       Maint hault prince ont aprins clergie

34258       Pour apprendre l’Astronomie.

34259       Ce est des ars le principal,

34260       <Et> Le plus noble et plus liberal,

34261       Ne nulz homs serfs ne doit entendre

34262       Ne nulz ne doit laissier apprendre.

34263       On n’y poeut riens muer ne mettre,

34264       Tant s’en sceüt on entremettre,

34265       Et se aucun riens y muoit,

34266       Toute la diffigureroit.

34267       Nulz Juïfz, paiens, Crestïens

34268       N’y porroit amender de riens.

34269       Qui les sept ars toute sçaroit,

34270       En toutes loix creüs seroit,

34271       Car nul nel porroit contrester

34272       De chose qu’il voulsist monstrer.

34273       Cil est fol qui cuide sçavoir

34274       A droit nulle chose de voir,

34275       Qui de grant clergie ne tiengne

34276       Pour nulle chose qu’il adviengne,

34277       Se n’est miracle especïal

34278       De par Dieu le celestïal.

34279       Se il n’est de sept ars ainchois,

34280       Tous ses ditz ne vallent ung pois.

34281       Ad ce qu’il peüst riens monstrer,

34282       Ne faulx ne voir a droit prouver.

34283       Ne ja nul n’yere si paiens,

34284       Ne clerc, Juïfs ne Crestïens

34285       Qui peust ung tel clerc contredire

34286       De chose que il voulsist dire.

34287       Toudis et en toutes saisons

34288       Tousjours sont voires ses raisons.

34289       Devant Jhesucrist fu Virgille

34290       Qui ne tint pas cel art a guille,

34291       Ains en usa toute sa vye,

34292       Tant qu’il fist par Astronomie

[83b]

34293       Mainte grande merveille escripte

34294       Que on t’a par cy devant ditte.

34295       Cha arriere les as leües

34296       Et cy arriere sont veües.

34297       Quant il morut, se fist porter

34298       Hors de Romme pour enterrer,

34299       En ung chatel devers Sezille,

34300       Pres de la mer, en une ville.

34301       Encor y sont les os de lui

34302       Qui sont mieulx gardez que d’aultrui.

34303       Soubtil fu Virgille et sage

34304       De loix et des ars et d’uzage.

34305       Il fu de petitte estature.

34306       Bochu fu ung pou par nature

34307       Et alloit la teste baissant,

34308       Un peu vers terre regardant.

34309       Pour ce t’ay je cecy retrait

34310       Que voies com Dieu a tout fait

34311       Pour nous le monde entierement,

34312       Les planettes et ellement,

34313       Et les figures et les signes.

34314       Si devons estre sage et dignes

34315       Que nous le puissons si servir

34316       Que s’amour puissons desservir.

34317       Pour ce, Regnart, sage sera

34318       Qui bien tel Seigneur amera,

34319       Qui tous ces biens a pour nous trais

34320       Et les sept ars et monde fais.

34321       Si com je t’ay cy devant dit,

34322       Cellui qui ce rommant escript

34323       Et qui le fist sans faire faire

34324       Sans[9] en prendre aultre exemplaire,

34325       Tant y pensa et jour et nuit

34326       En l’an mil .iijc. vint et uit,

34327       En avalant, y mist sa cure

34328       Et continua l’escripture.

34329       Plus de .xiij. ans y mist au faire

[83c]

34330       Ainçois qu’il le peüst parfaire.

34331       Bien poez vëoir la maniere,

34332       Se vous entendez la matiere

34333       Des choses qui y sont nommees,

34334       Quant elles furent achevees.

34335       Ne oncques nul cel an devant

34336       N’ot nul veü pareil rommant.

34337       Rommant est, en rommant est fait

34338       Combien que du latin soit trait.

34339       Trois en fist cil, cy est ly tiers

34340       Combien qu’il ne lui fu mestiers,

34341       Ne nessecité n’en avoit.

34342       Au faire grant plaisir prenoit

34343       Et deduit au bien reciter,

34344       Et soulas le faisoit ditter.

34345       Sa melencolie oublïa

34346       Tant com en ce estudïa.

34347       Clerc ne fu, mais il l’ot esté,

34348       Cil qui a tout ce recité

34349       En son privé, en son recept,

34350       L’an mil .iijc. et vint et set.

34351       De par cellui te voeul prïer

34352       Que point ne voeulles detrïer,

34353       Point demourer ne point cesser

34354       De toy monlt tresbien conffesser.

34355       Encor suis a l’acord qu’on dye

34356       De la tresbonne Astronomie

34357       Et de ses six bons compagnons,

34358       Tant que paiés nous en tenons,

34359       Car qui bien penser y voulroit

34360       Jamais en Enfer ne venroit

34361       Qu’autant vallent au derrenier

34362       Florins d’or comme vieux panier.

34363       Or dy donc, Regnart, et descoeuvre

34364       Ton pechié et ta maulvaise œuvre. »

34365       Lors s’est Regnart agenoulliés,

34366       De ses pechiés s’est despouillés,

[83d]

34367       Et commence de point en point

34368       Si com conscïence le point :

34369       « Premier, orgueilleux ay esté.

34370       En tout temps, yver et esté.

34371       Sur tous pensoye a mieulx valloir.

34372       Sens et beaulté et grand sçavoir

34373       Et aussi trestout despisoie.

34374       Honte et blasme sur tous disoye.

34375       Riens au cœur ne me souffisoit,

34376       Mon cœur toute riens despisoit.

34377       Blamoye d’aultrui œuvres et voyes,

34378       Looye, auctorisoye les moyes.

34379       J’en ay au cœur grant repentance,

34380       Si en requiers la penitance.

34381       ― Amis, qui d’Orgoeul voeult enquerre

34382       Des le ciel jusques en la terre,

34383       Par Orgueul fu brisé jadis

34384       La compagnie de Paradis

34385       Et deffaite par Lucifer

34386       Qui est d’Orgoeul plus noir que fer.

34387       Par Orgoeul en enfer cheïrrent

34388       Anglez et ceulx qui les sievirent.

34389       Aussi brise, ne doubtez mie,

34390       Orgoeulleux bonne compagnie,

34391       Ne de ce bien ne se pourvoit,

34392       Car orgueilleux point ne se voit.

34393       Orgoeul est une maladie

34394       Male et pesant, quoy que nul dye,

34395       Car cil qui l’a, il est avugles,

34396       Ne ne scet ne que fait ung bugles,

34397       Et si ne scet que il lui fault.

34398       Briefment en lui sont tout deffault.

34399       Nul chetif ne le poeut garir,

34400       Pour ce que bien n’en poeut venir.

34401       C’est l’aisné filz au deable voir,

34402       Que trestous Infer voeult avoir.

34403       Orgoeul guerroye Dieu et ses biens

[84a]

34404       Pour ce qu’il ne lui souffist rien,

34405       C’est le lÿon qui tout deveure,

34406       Qui ne repose nisune heure.

34407       Orgoeul destruit trestoutes graces

34408       Et efface les bonnes traces.

34409       Orgoeul trestout bien chasse hors,

34410       Quancques sont en cœur et en corpz.

34411       Orgoeul si envoye en enfer

34412       Tout ce que deult a Dieu aller :

34413       Primes Desloiaulté en naist.

34414       Qu’Orgoeul par son malice paist.

34415       Avecques ce Despit en vient

34416       Qui toudis lez Orgoeul se tient.

34417       Oultrecuidance et Presumpcion

34418       Font avec lui leur mencïon :

34419       Apres Ambicïon le suit

34420       Qui souvent cœur et corpz lui cuit,

34421       C’est a dire Fole bëance[10],

34422       Ce qu’il a ne lui a sëance,

34423       Et aprez il suit Vaine Glore

34424       Qui lui oste toute memore,

34425       Ypocrisie toudis le tient,

34426       En trestous les lieux ou il vient.

34427       De Male Paour hors n’est ja,

34428       Nuit ne jour point ne cessera.

34429       Aprez est plain de Vilenie

34430       Qui le tient vers Forsennerie

34431       Et Renoirie, certains soiés,

34432       Pour ce qu’il est tout desvoiés.

34433       Aprez y est Ingratitude

34434       Qui tient bien son lieu en estude.

34435       Ce est de Dieu pure oublïance,

34436       De ses dons et de sa scïence :

34437       Dieu mile fois est gracïés

34438       De l’Orgueilleux dont cy oyez.

34439       Ja des biens nel gracïera,

34440       Mais toudis le guerroiera.

[84b]

34441       Toudis rend a Dieu mal pour bien[11]

34442       Et le guerroye adez du sien.

34443       Avec est desobeïssans,

34444       Orgoeulleux n’est ja congnoissans :

34445       Tout est plain de sorcelleries

34446       Et de grandes forseneries.

34447       Orgoeul est de bougrie plains.

34448       Ung jor croit plus, et l’autre moins.

34449       Orgoeul ne se voeult adviser

34450       De ses pechiés pour despisier.

34451       Orgoeul de pechié qu’il ait fait,

34452       Ne pense point avoir <mal> meffait.[12]

34453       Orgoeul est de bien prendre lerres.

34454       Avecques ce il est vanterres :

34455       « Je suis, je sçay, j’ay fait, j’ai dit. »

34456       Tous aultres ont meffait, mesdit.

34457       Bon pain et bon vin lui anuye,

34458       Beau temps, nesge, gellee ou pluye

34459       Et mont et val et terre plaine

34460       Et la mer salee et saine.

34461       Il va toute char despisant

34462       Et tout poisson lui est cuisant.

34463       Il chevauce et ores charroye :

34464       Il ne poeult trouver bonne voye

34465       Ou la prairie[13] ou le bois.

34466       Il ne poeut estre en nul bon mois.

34467       Robe a son gré ne poeut avoir.

34468       Or voeult du blanc, or voeult du noir.

34469       Or voeult houche, or voeult mantel.

34470       Ce ne lui est ne bon ne bel.

34471       Une heure voeult chausses visaines

34472       Et aultre fois les voeult bigaines.

34473       Or voeult soulliers a becq de gay,

34474       Aultres a las, aultres en sçay.

34475       Tous maistres ne scevent noyent

34476       Et sont tous folz et inscïent.

34477       Nul prestre ne lui poeult souffire

[84c]

34478       Qu’a gré lui puisse messe dire :

34479       Cilz est trop long, cilz est hastifz.

34480       Cil chante mal et cellui pis.

34481       Tant a le cœur plain de despit

34482       Qu’il ne scet qu’il fait ne qu’il dit.

34483       Or se voeult servir, or ne daigne.

34484       Or ne scet quel chemin il tiengne.

34485       Orgoeul n’a feste ne dimance

34486       De folie mener n’abstinence.

34487       Orgoeul tant comme en l’homme dure,

34488       Toute sa fourme deffigure,

34489       Car regarder a droit ne daigne.

34490       Ses yeulx, sa face tourne et maine

34491       Trop humble, trop fole, trop fiere.

34492       D’aller fait diverse maniere.

34493       Il voeult contrefaire nature.

34494       De ce que Dieu a fait n’a cure,

34495       Il lui semble mieulx le fera.

34496       Ja jour a repos ne sera.

34497       Tous compagnons voeult maistrïer,

34498       Tous diffamer et lui prisier.

34499       Orgoeul ne crient pere ne mere.

34500       Tout proprement je le compere

34501       Au deable qui nous va chassent.

34502       Pour ce, amis, je te command,

34503       Cure n’ayes de son arroy.

34504       Pour Dieu, amis, advise toy

34505       D’Orgoeul qui est plain d’Arrogance

34506       Que nous appellons sourcuidance,

34507       De faulx despens faire et de vivre

34508       Ja ne voult jour Raison ensuire.

34509       Arrogance, c’est fole emprise

34510       Qui nulle fois raison ne prise.

34511       Orgoeul en tout temps prise s’œuvre

34512       Et voeult qu’il soit creü sans preuve,

34513       Pluseurs fois ment et peu dit voir.

34514       Nulle fois ne fait son volloir.

[84d]

34515       Orgoeul des biens se gabe adés,

34516       De ceulx qui aiment bien et pres,

34517       Et cuide bien le plus sçavoir

34518       Et sur tous aultres mieulx valoir,

34519       Et voeult que soit auctorisié

34520       Et en fais et en dis prisié.

34521       Encores, se bien cler vëons,

34522       Tout est plains de rebellïons.

34523       C’est qu’il het ceulx qui bien lui voeullent

34524       Et qui le bien monstrer lui seullent.

34525       S’Orgoeul sçavoit bien tous les trais

34526       Que c’est cil mond, pour quoy tu fais,

34527       Quelz noblesses il a amont,

34528       En quel noblesse les bons sont,

34529       Les Orgueilleux Orgoeul lairoient.

34530       Et grant humilité prendroient.

34531       Si t’en diray une partie

34532       Si com on dit Astronomie.

34533       Or l’entens pour Orgoeul guerpir

34534       Et pour faire a Dieu plaizir.

34535       S’orras comment Dieu fist le monde,

34536       Comme une pomme toute ronde.

34537       Le ciel rëont de toutes pars

34538       Qui sur tout le monde est espars,

34539       Entierement sans point de faille,

34540       Trestout ainsi comme l’escaille

34541       De l’œuf que tour[14] l’aubun se tourne,

34542       Tout ainsi le ciel avironne

34543       Ung air qui est sur cestui air,

34544       Qui en latin a nom ether,

34545       C’est a dire pur est et nets.

34546       Car de pure pure[15] fu fais.

34547       Cil air s’esjouÿst nuit et jour

34548       Du perpetuel resplendour

34549       Et est si cler et si luisans

34550       Se ungz homs y estoit manans

34551       Il verroit la et ung et aultre,

[85a]

34552       Quancques a d’un ciel jusqu’a l’autre

34553       Aussi legierement et plus

34554       Comme on pooit vëoir cha jus

34555       Devant ses yeulx ung seul piet loingz,

34556       Au moins si en avoit bezoing :

34557       De cellui air tous les corps prendent.

34558       Les angles les aelles enpennent

34559       Quant ça jus ilz viennent tramis

34560       A aucun qui est Dieu amis,

34561       Quant il leur voeult riens reveler.

34562       Par cellui air ilz sont si cler

34563       Que les yeulx de l’homme pecheur

34564       Ne poeuent soufrir sa <re>splendeur

34565       Ne regarder en tel clarté

34566       Com ceulx qui sont plains d’oscurté.

34567       Si en est souvent advenu,

34568       Quant l’angle si estoit venu

34569       A aucun homme en aucun lieu

34570       Pour nonchier la volenté Dieu,

34571       Qu’ainsi comme endormy chëoit

34572       Quant la parole Dieu ooit

34573       Par l’angle ainsi come en songant,

34574       Et estoit tout mus jusqu’a tant

34575       Que ly angle s’en repairoit.

34576       Lors le preudoms se resveilloit,

34577       Et si se ramenbroit du dit,

34578       Que ly angle lui avoit dit.

34579       Ainsi dis je certainement

34580       Qu’on ne porroit corporelment

34581       Soustenir en nulle maniere

34582       De celle clarté la lumiere.

34583       Qui est prez du saint cel lassus

34584       Dont nous sommes cy mis en jus,

34585       Nulle riens ne durroit pesant.

34586       Ne nul oiseau, tant fust vollant,

34587       Ne se porroit la soustenir,

34588       Qu’aval ne lui convint venir,

[85b]

34589       Ne plus n’y porroit avoir vivre

34590       Ne que ung poisson porroit vivre

34591       En ung feu ardant maintenir

34592       Qu’il ne le convenist morir.

34593       Bien les endureront les ames

34594       Qui aront vescu sans diffames,

34595       Sans Orgoeul et sans Vanité,

34596       En amour et en charité.

34597       Les bonnes ames y durront

34598       Qui de cœur servi Dieu aront

34599       Et y durront en delitant

34600       Et vivront eulx esjoÿssant.

34601       Et comment donc porroies tu,

34602       Qui d’Orgoeul ez si revestu

34603       Et tant poeus de pechié peser,

34604       De cellui tresbon air user ?

34605       [Ly] usurier et courretier

34606       Qui tant avez or l’autrui chier,

34607       Chaitifs advocatz que feront ?

34608       Ja de cel air ne gousteront,

34609       Car pour vray qui n’en goustera

34610       Ja en Paradis ne sera

34611       Car cellui air dont dit avon,

34612       Qui air esprituel a nom,

34613       Dont anglez prendent leur atour,

34614       Avironne trestout entour

34615       Les quatre ellemens que Dieu fist,

34616       Qui ung, par dedens l’autre mist,

34617[Le] feu et [l’]air, [l’]eaue et la terre,

34618       Dont l’un dedens l’autre s’enserre

34619       Et l’un et l’autre ainsi soustient,

34620       Que la terre ou millieu se tient.

34621       Le feu qui est premierement,

34622       Il clot cel air entierement,

34623       Et cil air enclot l’eaue aprez

34624       Car de la terre se tient prez,

34625       Trestout ainsi comme en[16] l’œuf

[85c]

34626       Que l’aubun enclot le moieuf

34627       Et empuy le moieuf s’abaisse,

34628       Une goute ainsi que de grece,

34629       Qui ainsi com point ne se tient,

34630       Et le tour de l’œuf qui le tient,

34631       Qui n’y tousche de nulle part.

34632       Ainsiques par ung tel esgart

34633       La terre en my le ciel assise

34634       Est si egalment soubz eulx mise

34635       Que aussi est longue com bas,

34636       Ainsi com le point d’un compas

34637       Qui tout en my le cercle est mis,

34638       C’est a dire plus bas assis.

34639       Car toute fourme de compas

34640       Est le point en my le plus bas.

34641       Ainsi sont les quatre ellement,

34642       L’un[17] et l’autre entierement.

34643       Et la terre est[18] tout en my

34644       Qu’autant a de ciel dessoubz lui[19]

34645       Comme il en y a par dessus,

34646       Qui bien en voeult enquerre l’us,

34647       Autant d’un costé tout a point,

34648       Se tu sces bien vëoir le point.

34649       Et seroit il bon de enquerre

34650       Quel lieu il a dedens la terre

34651       Car trestout est bon a sçavoir.

34652       Et pour se poeut on joye avoir,

34653       Et lui de tous pechiés retraire

34654       Pour faire qu’a Dieu doye plaire.

34655       Et se tresbien ad ce pensoies,

34656       Jamais d’Orgoeul cures n’aroies.

34657       Tout ce poeut bonne amour vëoir,

34658       Par tout poeut aller et sëoir,

34659       Et cil qui bien de Dieu sera,

34660       Par tous lieux ou voulra ira.

34661       Je te dis qu’en terre est enfers,

34662       La ou seront les chetifs serfs.

[85d]

34663       Cil enfer ne porroit plus estre

34664       En lieu ou il eust point noble estre,

34665       Le ciel si est et beaulx et purs,

34666       Et cil est pesant et obscurs.

34667       Plus est pesant que nulle rien,

34668       Par quoy on poeut entendre bien

34669       Que ou plus bas a fait son estre,

34670       Car en hault ne porroit pas estre.

34671       Je ne dy pas qu’enfer ne soit

34672       Ailleurs en quelque lieu ce soit,

34673       Car des secretz Dieu je me tais.

34674       Riens n’en sçay, pour ce paix en fais,

34675       Car aprez la mort partout a

34676       Paine et mal qui desservi l’a.

34677       Dieu a en lui pluseurs prisons,

34678       Pluseurs diverses mansïons.

34679       Il les envoie ou lui plaist,[20]

34680       Car toute poissance en lui est.

34681       Se il estoit sur le ciel mis,

34682       Si aroit il et mal et pis.

34683       La ou Dieu plaist chascun envoye

34684       Pour avoir bien ou mal ou joye,

34685       Si com aucun, quant morir doit,

34686       Se en beau lieu on le menoit

34687       Ou il eüst joye et soulas,

34688       Tant plus seroit tristres et mats,

34689       Quant il verroit que solacier

34690       Ne lui porroit nëant aidier.

34691       Or oy bien, et si ne te griet

34692       D’enffer, qui tout ou millieu siet

34693       De la terre et[21] la nature

34694       Qu’il ait et quel paine il endure,

34695       Car ceulx qui sont en enffer mis,

34696       Ilz ne sont point a Dieu amis.

34697       Bien a oÿ trestout comment

34698       Se tiennent les quatre ellement,

34699       Ly ung en l’autre par nature.

[86a]

34700       Si qu’en my est la terre dure

34701       Qu’en my le firmament se serre.

34702       Tout ainsi a dedens la terre

34703       Ung lieu ou absime a a nom

34704       Ou terre de perdicïon,

34705       En tant te dis que cellui lieu

34706       Est plain et de souffre et de feu,

34707       Hideux et puant, plain d’ordure

34708       Et de toute male adventure,

34709       Large dessoubz, estroit desseure.

34710       Tous ceulx qui entrés sont en l’eure

34711       Tout partout sont, et tout confont

34712       Le souffre qu’adés art et font

34713       Toudis[22] brule et toudis art.

34714       Tout ce qui a dedens se part.

34715       Car cil lieu est de tel nature

34716       Que plus art, plus longuement dure.

34717       Cil lieu a tous maulx a sa part.

34718       La tent la mort son estandart

34719       Et par[23] tout le monde envoye

34720       Qui qui en ait ou doeul ou joye.

34721       C’est la tirelire aulx pechiés,

34722       La met on tous les maulx cachiez.

34723       Ce est la garde robe au deable.

34724       Feu, foudre toudis pardurable

34725       La viennent trestous a mais port.

34726       Cil lieu a nom terre de mort

34727       Car les ames certainement

34728       Y moeurent pardurablement.

34729       Toudis y moeurent en vivant,

34730       Et toudis vivent en mourant.

34731       Mort est leur vye, et leur vïande.

34732       Mort les tient et si les demande.

34733       Mort est leur lieu, mort est leur place.

34734       Mort est leur corpz, mort est leur face.

34735       En morant, ne finissent mye.

34736       Toudis comperent leur folye,

[86b]

34737       Car ame ne poeut ja morir

34738       Ne a fin ne poeuent venir.

34739       Car trestous sont ceulx oublïé

34740       Qui en cellui bien sont lïé.

34741       Vraiement oublïés sont cil

34742       Qui layens sont mis en exil.

34743       Oblivïon a nom ly lieux

34744       Qui tant est mal et doloureux.

34745       Car, se l’Escripture ne ment,

34746       Aprez le jour du Jugement

34747       Tous seront oublïés a certes.

34748       Ja les portes n’yerent ouvertes.

34749       La seront tant que Dieu est Dieux.

34750       Leur estat sera toudis tieulx,

34751       Ce est la cave tenebreuse,

34752       Plaine d’ordure, monlt hideuse.

34753       Si te poeut bien atant souffire

34754       Tant qu’a ceste matere dire.

34755       Dy aprez, Regnart, dy aprez,

34756       Tant que tu soies bien conffez

34757       De cest or pechié, toudis pense,

34758       Fui Orgoeul et aime Innocence.

34759       ― Sire, dist Regnart, volentiers.

34760       J’ai esté tous mes ans entiers

34761       Haineulx et trestout plain d’Envie.

34762       Cil pechié m’a tenu ma vye.

34763       Pour ce a conffessïon suis cy,

34764       De ce pechié crye <a Dieu> mercy.

LE PRESTRE HUNBERT

34765       ― Amis, certes s’as eü tort

34766       Car par Envie es a la mort

34767       Et par Envie au deable vint

34768       La mort dont enfer lui provint.

34769       Brief qui bien Envie conpere,

34770       Envie du deable fait son pere,

34771       Envie ne poeut nul bien vëoir.

[86c]

34772       Bien d’autrui ne lui poeut sëoir,

34773       D’Envie est la sanblance faitte

34774       A caux soiris et a chüette,

34775       Car <la> clarté ne leur poeut sëoir,

34776       Ne soleil ne poeuent vëoir.

34777       Trestous malvais jugemens prent,

34778       Aussi de la bouce les rend,

34779       Se mal sur qui que soit habunde,

34780       C’est la joye qu’il a au monde.

34781       Se aucun chiet en maladie,

34782       Ou en pire estat de sa vye,

34783       N’est nulle riens qui tant lui plaize

34784       Ne de quoy il soit aussi aize.

34785       Quant aucun monte en bonheür,

34786       Ou de sa vie est asseür,

34787       N’est riens qui tant lui puist desplaire

34788       Et tant qu’il ne s’en porra taire.

34789       Sur lui dira une controeuve

34790       Que sans cause telz biens ne troeuve.

34791       David ou Psaultier nous en touche,

34792       Et dit : « De l’Envïeux la bouche,

34793       Est pleine de maleüchon,

34794       D’amer et de pugnicïon. »[24]

34795       Envie toudis voeult deduire

34796       Et tous biens et honneur destruire.

34797       Au bazilique est comparés.

34798       Enquerez le, et pour voir sçarés

34799       Que verdure souffrir ne poeut.

34800       Avecques tout ce il ne voeult

34801       Herbe, arbre, buisson ne deduit.

34802       En tous vilz lieux est son delit.

34803       Cil pechié vient de tel sçavoir,

34804       Qu’Envis[25] poeut repentance avoir

34805       Ne envers Dieu nulle merite,

34806       Contraire au Saint Esperite

34807       Qui est de trestous biens fontaine

34808       Et voeul que chascun de moy tiengne.

[86d]

34809       Il est escript en l’Euvangille

34810       Ou il n’a ne barat ne guille :

34811       Qui contre Saint Esperit pesche,

34812       Des tourmens d’enfer il s’empesche.

34813       Les malvais Juïfs guerrioient

34814       Dieu pour le bien qu’en lui vëoient.

34815       Aussi li Envïeux guerroye

34816       Tout homme qui va bonne voye.

34817       Deable guerroie seullement

34818       Tout homme qui vit bonnement.

34819       S’Envïeux ot d’aucun bien dire

34820       Tout se confont de doeul et d’ire

34821       Ne poeut ne boire ne mengier.

34822       Envis[26] poeut nul bien compagnier

34823       N’esbatement ne poeut vëoir,

34824       Ne beaulx jeux ne lui poeut sëoir

34825       Pour ce qu’il proffite a pluseurs,

34826       Lyeux obscurs quiert et obscureux,

34827       Quant ilz voit aucuns beaulx delitz,

34828       Belles terres ou beaulx courtils,

34829       Tantost dist que cil l’a gaignié

34830       Par traïson et espargnié,

34831       Emblé, ou trouvé, ou tollu,

34832       Ou par quelque malfait venu.

34833       Par ce malade demourra,

34834       A peu que la mort ne prendra.

34835       Quant plus sera en maladie,

34836       Tant plus l’engressera Envie.

34837       De nul bien ne sera joyant

34838       Et trestout mal va desirant,

34839       Et dira toudis : « Je ay droit !

34840       Dont vient ce bien cy orendroit.

34841       Naguerez n’avoit pain ne blé.

34842       Par les saints Dieu, il a enblé !

34843       N’en sçaroie dire que voir. »

34844       Or oy, Regnart, comme a cœur noir !

34845       Il n’a en Dieu point de crëance,

[87a]

34846       Car se en Dieu eüst fïance,

34847       Il desist : « Dieu poeut en une heure

34848       Mettre homme du bien au desseure.

34849       En une heure riche le fait

34850       Et en une heure le deffait.

34851       De lui a icelle poissance. »

34852       Envïeux en lui n’a crëance,

34853       Car ungz homz ne se monte mie

34854       Sans lui en nulle honneste vye.

34855       Dieu monte bien et mal abaisse.

34856       Doncquez male langue se taise,

34857       Car qui du bien est Envïeux,

34858       Encontre Dieu est curïeux.

34859       O Regnart, s’Envïeux sçavoient

34860       Et du congnoistre sens avoient

34861       Quel amour en Dieu poeut trouver,

34862       Comment Dieu poeut gueredonner

34863       Qui entent a lui bien servir

34864       Et a sa grace desservir,

34865       Car se ung Envïeux avoit

34866       Quancquez sur terre sent et voit,

34867       Certes ne lui souffiroit mie

34868       Qu’il n’eüst dessus Dieu Envye.

34869       Donc est cil fol qui Envie a

34870       D’aucuns biens que Dieu me doura.

34871       Fol est qui Envie va sieuant,

34872       Car ses fais sont tout corrompant,

34873       Et se tu es bien congnoissans,

34874       Tu diras : « Dieu est tous poissans ! »

34875       De lui amer ne faulras mie,

34876       Et lairas le pechié d’Envie

34877       Qui forment fait a desprisier.

34878       Et pour ce t’en voeul deviser

34879       Que voies et congnoisses bien

34880       Que Dieu est trestout plain de bien,

34881       Et que bien doit avoir ennuy

34882       Qui met le sien cœur fors que lui.

[87b]

34883       Encor diray d’Astronomie,

34884       Par quoy tu n’aras plus d’Envye.

34885       Le pur air est dessoubz le feu

34886       Qui jusquez au ciel prent son lieu.

34887       En cel air n’a point d’obscurté,

34888       Car fait est de pure purté

34889       Qui est si fin, au vray parler,

34890       Que riens ne s’i poeut comparer,

34891       En cel air sept planettes sont

34892       Qu’entour la terre leur cours ont,

34893       Qui monlt sont et cleres et nettes,

34894       Qu’on appelle les sept planettes,

34895       Dont l’une sur l’autre est assise

34896       Et ordonnee en telle guise

34897       Qu’il a plus loingz entre chascune

34898       Que de terre jusqu’a la lune,

34899       Ou il a pour voir .xij. tants

34900       Que toute la terre n’est grans.

34901       Et coeurt chascune par miracle

34902       Ou firmament et fait son cercle,

34903       L’une grant, et l’autre petit,

34904       Selon ce qu’elle plus bas sist.

34905       Car tant com plus bas fait son tours,

34906       De tant est le cercle plus cours.

34907       Et plus tost a son cours parfait

34908       Que celle qui plus loing se trait.

34909       Et entendre poeus par ce point

34910       Qui en ung mur feroit un<t> point

34911       Et puis ung cercle tout autour,

34912       D’un compas ou d’un aultre tour,

34913       L’ung plus large, l’autre adés,

34914       Cil qui du point seroit plus pres

34915       Seroit des aultres le plus cours

34916       Et plus petit seroit son cours,

34917       Car plus tost ung tour fait aroit

34918       Qu’entour le plus petit n’yroit

34919       Q’ung aultre entour le plus grant,

[87c]

34920       Mais qu’ilz allaissent egalement.

34921       Et des sept que tu as oüy

34922       Poeus entendre ce que je dy

34923       Que l’une sur l’autre se baisse.

34924       Des sept la Lune est la plus basse,

34925       Et l’une moins grande des sept.

34926       Mais pour ce que elle[27] plus pres est

34927       De la terre, est elle plus grans

34928       Plus q’une des aultres parans.

34929       Et pour l’approchement qu’elle a

34930       A la terre dont si prez va,

34931       Pour la terre qui est obscure,

34932       N’a elle point de clarté pure

34933       Qui de lui viengne propprement,

34934       Mais la clarté qu’elle nous rent

34935       Prent elle du Soleil pour voir

34936       Trestout ainsi que le mirouer,

34937       Quant le ray du soleil s’i fiert

34938       Et puis a la paroit reffiert

34939       Celle flambeur en tel maniere

34940       Dont a la lune sa lumiere.

34941       La paroit clere vous appert,

34942       Quant le ray du miroer s’i fiert.

34943       En la paroit clarté redonde

34944       Pour cellui miroer qui lui donne

34945       Combien qu’en lui il n’en ait point.

34946       Prenés la Lune en autel point,

34947       Que point n’ait de clarté sans faille

34948       Que ce que le Soleil lui baille.

34949       En la Lune a ung corps polly

34950       Si comme ung pommeau bien bruny

34951       Qui reflamboye et clarté rent

34952       Quant le ray du Soleil le prent.

34953       Des nuësches que on y voit

34954       Dirent aucuns que ce estoit

34955       La terre qui appert dedens,

34956       Et l’autre dist ung buisson blans,

[87d]

34957       Ainsi comme en ung mirour

34958       Qui rechoit chascune coullour

34959       Quant elle est devers lui tournee.

34960       Aultres orent aultre pensee

34961       Et dirent ce fu advenu

34962       Des que Adam fu deceü,

34963       Que la Lune fu enrachie

34964       Et sa clarté amenuisie.

34965       Et des sept estoilles qui sont

34966       Ou firmament qui leur cours ont,

34967       Dont je t’ay cy parlé devant,

34968       N’en congnoist on tant seulement

34969       De tous ces sept que deux d[e] aulx

34970       Ce est la Lune et le Solaux,

34971       Mais les aultres ne congnoist mie

34972       Cil qui ne scet Astronomie,

34973       Et non pour quant j’en nommeray,

34974       Puis que tant cy parlé en ay.

34975       D’icelles sont deux sur la Lune

34976       L’une est sur l’autre dont chascune

34977       A en terre proppres vertus,

34978       C’est[28] Mercure et puis Venus,

34979       Dessus ces deux est le Solaux

34980       Qui tant est pur, et cler, et chaultz,

34981       Qui clarté rent par tout le mond,

34982       Et est si hault assis amont

34983       Que son cercle est .xij. tants

34984       Que cil de la Lune plus grans,

34985       Qui son cours en .xxx. jours fait,

34986       Et le Soleil qui plus loings rayt

34987       De la terre met a son cours

34988       Trois cens et soixante six jours,

34989       .Xij. tants plus et ung jour oultre,

34990       Si com le kallendrier nous monstre,

34991       Et ytant avec ce encores

34992       Le quart d’ung jour, ce sont six heures.

34993       Mais pour ce que diverssement

[88a]

34994       Est sur ly an commencement,

34995       Fut cil quart du jour atourné

34996       Ad ce que quatre ans est surné

34997       Ung jour oultre qui nommé est

34998       Bixeste, qui en quatre ans est

34999       Une fois dont on met par us

35000       De quatre ans en quatre ung jour plus,

35001       Car lors est a son proppre point

35002       Le Soleil revenu a point.

35003       C’est au my mars que l’erbe agence

35004       Que le nouveau temps recommance.

35005       De cellui temps premierement

35006       C’est le monde commencement,

35007       Et pour ce revient par nature

35008       Trestoute chose a sa nature.

35009       Sur le Soleil sont trois estoilles[29]

35010       Cleres, luisans comme chandelles,

35011       L’une dessoulz, l’autre dessus,

35012       Mars[30], Jupiter et Saturnus

35013       Qui est tant plus haulte des sept.

35014       En .xxx. ans [a] son cercle fait.

35015       Iceulx trois leurs vertus retiennent

35016       En choses qui ça jus adviennent,

35017       Car ces sept estoilles sont telz

35018       Que elles ont plus de poestés

35019       En choses qui de terre naissent

35020       Et leurs vertus plus s’i abbaissent

35021       Que nulle aultre du firmament

35022       Et plus oeuvrent appertement.

35023       Nulle riens sur terre ne tient

35024       Qu’amont ne soit qui le maintient

35025       Ne si petitte herbe n’est nee

35026       Par aucun ne soit gouvernee

35027       Et qu’elle n’ait qui le maintient

35028       Qui ça aval le croit et tient,

35029       Si comme li ancïen sage

35030       Ce encercherrent par usage

[88b]

35031       Les vertus de celles estoilles[31]

35032       Qui tant sont et cleres et belles[32],

35033       Car tant de biens y aprendras

35034       Pechié d’Envie oublïeras.

35035       Or entens bien a la scïence

35036       Par quoy on vient a sapïence

35037       Et des biens congnoistre et enquerre

35038       Qui poeuent advenir en terre

35039       Par œuvre de droitte nature,

35040       Qui par le monde s’y figure.

35041       Le ciel et les estoilles sont

35042       Instrument de nature amont,

35043       Par quoy elle œuvre tout adez,

35044       Si com Dieu plaist, et longz, et prez.

35045       De tout ce a la congnoissance

35046       Qui scet congnoistre la poissance

35047       Des estoilles qui au ciel sont,

35048       Qui en terre les vertus ont

35049       Que Dieu ottroye a chascune,

35050       Et au Soleil, et a la Lune,

35051       Toutes diversités qui sont,

35052       Et gens qui diversités ont,

35053       Soit de courage ou de faiture,

35054       Et de quancquez vient par nature

35055       En herbes, en arbres, en bestes,

35056       Avec par les vertus celestes

35057       Que Dieu aulx estoilles donna,

35058       Quant premier le monde ordonna.

35059       Par la vertu que ou ciel fist

35060       Vist toutes riens que soubz ciel fist.

35061       S’a Dieu venoit ore a plaizir

35062       Que le ciel fesist quoy tenir,

35063       Qu’adés ne tournast a la ronde.

35064       Il n’a nulle riens en ce monde

35065       Mouvant qui mouvoir se peüst

35066       Ne qui nul sens en lui eüst

35067       Neant plus q’ung mort qui riens n’entent,

[88c]

35068       En qui n’a sens ne mouvement,

35069       Com cil qui de vye n’a point.

35070       Et trestout en aultre tel point

35071       Chascune des choses seroit

35072       Se le ciel a tourner laissoit.

35073       Sans mouvoir trestoutes seroient,

35074       Jamais d’illec ne se mouvroient.

35075       Se mouvement ou ciel n’eüst,

35076       Il n’est riens qui vivre peüst.

35077       Ainsi vault Dieu faire le monde

35078       En qui toute droiture habonde,

35079       Mais rien ne fist qui n’ait pooir

35080       Trestout autel qu’il doit avoir,

35081       Car sans raison eüst ce fait,

35082       S’il ne servisist d’aucun fait.

35083       Estoilles fist et ordonna,

35084       A chascune vertu donna.

35085       Qui tout ainsi ne le voeut croire

35086       En lui n’a raison ne memore,

35087       Car nous vëons appertement

35088       Que la Lune lumiere prent

35089       Et quant la vëons toute plaine,

35090       Lors n’a ly homs ne nerf ne vaine

35091       Qui plus ne soit plaine d’humours

35092       Que quant la Lune est en decours.

35093       Ainsi advient de toutes bestes :

35094       Plus ont plaines moules es testes.

35095       Meismes la mer sallee s’enffle

35096       Et toute ou decours se desenffle

35097       Tant que ce vient ung mois aprez.

35098       Dont ceulx qui de la mer sont prez,

35099       Quant la Lune doit estre plaine,

35100       Chascun d’eulx sa maisnie enmaine,

35101       Et s’eslongent de leur manoir,

35102       Et vont en plus hault lieu manoir,

35103       Tant que la mer s’en va arriere.

35104       Chascun mois fait en tel maniere.

[88d]

35105       Et tout ce advient par la Lune

35106       Qui des sept planettes est l’une.

35107       Si voit on du Soleil aussi

35108       Que quant il approche de cy

35109       Et il se commence a monter,

35110       Il fait la terre fruit porter.

35111       Et quant commence a abaissier,

35112       Il fait bon temps apetinchier,

35113       Et fait foeulles ou flos saillir

35114       Jusques il prent a revenir.

35115       Les aultres ont, selon droiture.

35116       Vertu, pooir selon nature.

35117       Pour ce, sont divers pluseurs temps,

35118       Comme l’en voit par aucuns ans,

35119       L’un en peril, l’autre asseür,

35120       L’un des fruis sont plustost meür.

35121       L’un esté est moiste[33] et doulx,

35122       Et l’autre est secq et ventoux.

35123       Une anee, fruit ne se gardent,

35124       L’autre tant comme on voeut se tardent.

35125       Ung yver est froit et pluieux,

35126       Ly aultre est moins anuieux,

35127       Mortoies de bestes communes

35128       Et grant naissance de aucunes.

35129       Ung an est qu’amender ne poeu[ll]ent

35130       Toutes gens, par cel an se doeullent.

35131       Tel an est, nul ne poeut morir,

35132       Et tel que nul ne poeut garir.

35133       Ung an est d’apostume plain,

35134       De rongnes et d’aultres mehaing.

35135       L’un en santé, l’autre en peril.

35136       Ly ung est chier, et l’autre vil.

35137       L’un est plain de guerres d’amis,

35138       L’autre de paix et de deduis.

35139       L’un an est que qui semeroit

35140       Froument sur pre il revenroit,

35141       [Et] l’autre en la meilleur terre

[89a]

35142       Semés lui, ne le sçarez coeurre.

35143       Ainsi des prez, des bois, des champs,

35144       Trestout est bon et mal par temps.

35145       Toutes ces diversités dont

35146       Les estoilles qui ou ciel sont.

35147       Ce est la voulenté de Dieu

35148       Qui chascun a mis en son lieu,

35149       En son cours tout naturelment

35150       Et chascune diverssement,

35151       Car s’aucune riens eust son us,

35152       Au ciel fors le Soleil sans plus,

35153       Com cil qui va egallement

35154       Chascun an par le firmament,

35155       Qui en ung an oultre tant monte

35156       Com en ung aultre par cest compte

35157       En tous yvers autant descend

35158       Comme es aultres tout egalment,

35159       Tant que revient tout droit au point

35160       En l’autre yver, a son droit point

35161       Ou devant fu, ce scevent bien

35162       Ceulx qui sont astronomïen.

35163       Qui va entour le ciel au tour,

35164       Et la ou il est huy cel jour,

35165       Resera il d’huy en ung an.

35166       La mesure vraye en scet l’an.

35167       S’aultres estoilles n’y avoit,

35168       Son pooir aultrement iroit.

35169       Tous les ans seroient semblant.

35170       Chascun autel qu’il fut devant,

35171       Et les mois se ressembleroient

35172       Trestout ainsi que ilz verroient,

35173       Janvier tel que l’autre janvier,

35174       Frevrer tel que l’autre frevier,

35175       Et des aultres dix mois ainsi

35176       Trestous se gouvernent aussi

[89b]

35177       En ung mois comme il fait adés,

35178       Autel l’un comme l’autre aprés.

35179       Et le jour se rassembleroit,

35180       Celuy d’huy en ung an tout droit,

35181       De chault, de bel, de froit, de pluie,

35182       L’autre aprez, selon leur venue,

35183       Ainsi comme les jours verroient

35184       Telz com or en ung an feroient,

35185       Tout ainsi il le convenroit.

35186       Doncques par nature il seroit

35187       Tout ly yver et ly esté,

35188       Qui par cy devant ont esté,

35189       Ne qui jamais estre porroient,

35190       Nulle diversité n’aroient.

35191       Tous seroient toudis pareil,

35192       Comme cilz qui par le Soleil

35193       Seroient toudis gouverné,

35194       Qui ne varie yver n’esté :

35195       Tel chaleur rend huy com anten,

35196       Et autant yert huy en ung an.

35197       Ainsi seroient par ingal

35198       Toudis les temps d’icy aval.

35199       Varïacïon n’y aroit,

35200       Ainsi est, et ainsi seroit.

35201       Mais le Soleil est comme ung voiles

35202       De toutes les aultres estoiles

35203       Qui sur toutes est la plus fine.

35204       Toutes les aultres enlumine

35205       Par la grant clarté qu’en lui est.

35206       Tout bien de terre par lui naist,

35207       Et plus a de pooir sur terre

35208       Des choses que on poeult enquerre

35209       Selon raison, nature et droit,

35210       Que nulle aultre chose qui soit.

35211       Selon qu’elles sont prez ou loing,

35212       Si ont aucunesfois besoing,

35213       Aussi comme on[34] fait d’un roy

[89c]

35214       Qui plus est sires endroit soy

35215       Par sa haultesse et plus poissans

35216       Que nulz de ses obeïssans,

35217       Et si lui ont souvent mestiers,

35218       Et si le doivent tous aidier.

35219       Car quant plus prez est de ses gens,

35220       Tant est plus fort et plus potens,

35221       Et [tant] plus de ses gens eslonge,

35222       Tant fait il moins de sa besongne.

35223       Le Soleil est le plus poissans

35224       De toutes estoilles luisans.

35225       Les aultres monlt grant pooir ont

35226       Selon ce que estables sont,

35227       L’une en santé, l’autre au contraire,

35228       L’autre pour nativité faire,

35229       Pour bestes, pour oiseaulx, pour bois,

35230       Pour joye, pour mal, pour degois.

35231       N’est si petitte verminette,

35232       Arbre, papillon, ne mouchette,

35233       Oiseau, vers qu’est de pourreture,

35234       Tant comme vye ou corps lui dure,

35235       Si petitte herbe n’est en terre

35236       N’en eaue, tant le sceut on querre,

35237       Poisson en doulce eaue ou en mer,

35238       Doulz ou sallé, aigre ou amer,

35239       Toutes choses qui poeuent estre,

35240       Qui ont ne peu ne grant de estre,

35241       Toutes ont pour eulx les estelles

35242       Et quant il en est temps contre elles.

35243       Toutes ont maistre et gouverneur

35244       Et naturel administreur,

35245       Par quoy vivent et se maintiennent,

35246       Par qui perdent, par qui emprengnent.

35247       Aultrement trop habonderoient,

35248       Trop perdroient ou trop seroient,

35249       Trop habonderoi[en]t d’honnour,

35250       Ou trop aroient de doulour.

[89d]

35251       Je voy annee de chenilles,

35252       Qui sont choses qui sont monlt villes,

35253       D’escarbottes, mouches, soiris,

35254       Qui portent aux genz mointz perilz,

35255       En ung an en est largement

35256       Et en l’autre n’en est noient.

35257       Nature ainsi les demainent[35]

35258       Par qui suivent, par qui remaignent.

35259       Ainsi com toute riens qui viennent

35260       Ont estoilles qui les gouvernent,

35261       De qui leur noureture prennent

35262       Et s’alievent et entretiennent.

35263       Chascune se mesle du sien.

35264       Dieu a fait toute chose bien.

35265       Chascune[36] a sa majesté,

35266       Sur quelque chose a poesté.

35267       Car si petitte estoille n’est

35268       Qui aucune poissance n’aist.

35269       A quelque chose est ordonnee

35270       Toute chose qui est formee.

35271       Siques, Regnart, si tu vouloies

35272       Bien penser ad ce, tu lairoies

35273       Tout le pechié d’Envie ester,

35274       Car tu n’y poeulx riens conquester.

35275       En ce qu’ay dit acquesteras

35276       Assez, quant penser y volras.

35277       C’est es œuvres Dieu adviser,

35278       Dieu amer et mal desprisier.

35279       Qui en vil chose estudie,

35280       Si com est ort pechié d’Envie,

35281       Trop se mesle de chetifs fais.

35282       Dy aprez, et plus ne le fais.

REGNART

35283       ― Sire, du laissier suis tempté,

35284       Mais j’ay trestout mon temps hanté.

35285       Ce voeul je tant pour voir [te] dire

35286       Du pechié qu’on[37] appelle Ire,

[90a]

35287       Des lors que premier l’encergay,

35288       Du maintenir ne me targay,

35289       Le pechié d’Ire ay maintenu,

35290       De la jusques cy suis venu.

PRESTRE HUNBERT

35291       ― Certes, amy, bien dire t’ose,

35292       Que Ire est[38] monlt male chose,

35293       Si grant que quant home Ire porte,

35294       Tout cœur et corps lui desconforte.

35295       Dieu et tous ses sains en maugrie,

35296       Et pluseurs fois il le renye,

35297       Et despite tous les biens fais

35298       Que Dieu lui a en son temps fais.

35299       Yre lui met hors toute paix

35300       De tous esbas, de tous bons fais,

35301       De tous repos, et nuit et jour.

35302       Ja nulle heure n’est a sejour,

35303       Tout bon vivre et tout bon mengier.

35304       Qui Ire a, n’est point sans dangier.

35305       Souvent tel malaise en recoeuvre

35306       Que en la fin tout mort se troeuve.

35307       Quant Yreux de son chaté pert,

35308       Lors ung grant malaize l’aert.

35309       Ou pert aucun de ses amis,

35310       Tantost en est en Ire mis,

35311       Pluseurs fois trop s’en desconforte,

35312       Com cil qui le pïeur enporte,

35313       Et se met en inpacïence.

35314       Mal fait acquerir tel scïence.

35315       De la vient rancune et haïne

35316       Qui tient par le doit <a> ataïne.

35317       Meslee a ataïne tient,

35318       Et de la homicide vient.

35319       Aprez vient la guerre mortelle.

35320       L’office d’Ire si est telle.

35321       De ce pechié Accide vient

35322       Qui au cœur de l’homme se tient.

[90b]

35323       Accide[39] est anuy de vivre

35324       Qui fait Desesperance suivre,

35325       C’est ung des plus malvais pechiez

35326       Dont ly homs puist estre entechiez.

35327       Accide de tel nature est

35328       Que ame et corpz a tourment mest.

35329       N’encores ne me tairay mie

35330       Que dire ne voeulle sa vie,

35331       Car pour verité je voeul dire

35332       Qu’Accide vient du pechié d’Ire,

35333       De ses branches je voeul compter,

35334       Se tu me voeulx bien escouter.

35335       De Accide Paresce vient

35336       Qui de tous biens faire le tient

35337       Et de Paresse on devient lens.

35338       On n’est a nullui bien voeullans.

35339       Et de Lenteté vient Tenresche

35340       Qui cœur et corps a homme blesce.

35341       Tenreté dist : « Or te repose.

35342       Ne metz en œuvre nulle chose.

35343       Ta complexïon nel voeult mie.

35344       Tu n’ez pas nourry de tel vye.

35345       Tu n’as mestier de penitance.

35346       Aprins tu ne l’as pas d’enffance. »

35347       Adonc chiet en oiseuseté

35348       Et aprez chiet en grant vieulté.

35349       Lors viennent desirs, vilenies,

35350       Gloutonnies et ribaudies,

35351       Et de pluseurs pareux soulas,

35352       Dont il se met d’enfer ez lacz.

35353       Cil penser fait la noncïon

35354       De toute dissolucïon.

35355       De ce viennent temptacïons

35356       Et les foles polucïons.

35357       Par ce chiet on, et n’en doubtez,

35358       En grans pussilanimitez

35359       Qui ont paour de bien ouvrer,

[90c]

35360       Ne n’osent nul bien recouvrer.

35361       N’osent riens faire qui leur vaille,

35362       Paour ont que Dieu ne leur faille.

35363       Si comme sont ly songëour

35364       Qui de leur songe ont grant paour,

35365       Et cil qui le bon sentier mue,

35366       Quant voit la limace cornue.

35367       Le deable qui en ses lïens

35368       Tient trestous les accidïens,

35369       Leur dit : « Josnes es, si vivras,

35370       Et assez avoir concquerras,

35371       Monlt grant temps reposer te poeulx.

35372       Assez gaigneras, se tu voeulx. »

35373       Pour ce deviennent indigens,

35374       Et avecques ce negligens,

35375       Et parvit monlt deslëalment,

35376       Et aprés tout cel errement,

35377       Chiet il en trestoute oublïance

35378       Et puis aprés en negligence.

35379       Par ces deux cy sont si troubli

35380       Qu’ilz metent trestout en oubli.

35381       Aprez tout ce Lacheté vient

35382       Qui toute a Accide tient[40].

35383       Aprés vient Innobedïence,

35384       Quant on oublie penitance,

35385       Faire ne souffrir ne lui voeult

35386       Car de lonc temps le cœur lui doeult

35387       Et s’excuse faire nel poeult.

35388       Aussi son cœur mettre n’y voeult.

35389       Car quant l’homme est inpatïent,

35390       Tantost est innobedïent.

35391       Aprez ce, trestout lui ennuye.

35392       Lors convient il que on le fuie.

35393       Lors l’Ennemy qui a lui tenche,

35394       Si le maine a Desesperance.

35395       D’illec se met en son servage.

35396       Or voy se telle gent sont sage,

[90d]

35397       Car, toute la verité dire,

35398       Trop male chose est d’estre en Ire.

35399       C’est ung des sept pechiés mortelz.

35400       Pour Dieu, or ne soiez plus telz !

35401       Preng Esperance et Repentance.

35402       Lors seras hors de male enffance.

35403       Se ces deux tu voeulx enchargier,

35404       Tu es hors de tout mal dangier.

REGNART

35405       ― Sire, or vous plaise moy oÿr.

35406       Bien me doy en Dieu esjoÿr,

35407       Et par raison y suis tenu,

35408       Quant je suis jusquez la venu

35409       Que de mon conseil vieng a chief,

35410       Dont j’ay eu monlt de grans meschief.

35411       A meschief bien estre devoie,

35412       Car qui bien voit la droite voye,

35413       Monlt est ly homs mats et confus,

35414       Quant conscïence lui coeurt sus,

35415       Et il n’a de quoy amender.

35416       Or vous voeul pour Dieu demander,

35417       Quant vous me chargiés Repentance

35418       Et[41] avec ce aussi Esperance,

35419       Des deux me voeulliez enorter,

35420       Car je suis fesble du porter,

35421       Et si n’ay pas telz fais apris.

35422       Se me chargissiez ung pourpris,

35423       Quatre chateaux et quatre villes,

35424       Par faulx semblant, barat ou guille.

35425       Trestous les chappons je presisse

35426       Et par devers moy les mesisse.

35427       Cocq ne geline n’y laissase.

35428       Aulx bons compagnons les donnasse.

35429       Je les presisse voulentiers,

35430       Car je sçay bien tous les sentiers.

35431       Ce fu commandement de pris,

35432       Car cela ay je bien apris.

 

[1] Raynaud corrige en qu’il et édite peüst

[2] Raynaud corrige en maux.

[3] Raynaud corrige en el.

[4] Ms. Le quart.

[5] Raynaud corrige en bien sceüt et édite entierement.

[6] Raynaud ne corrige pas

[7] Raynaud corrige en Enseigne ceste.

[8] Raynaud corrigeen iceste.

[9] Raynaud corrige en Et sans.

[10] Ms. veance.

[11] Ms. moins.

[12] Raynaud ne corrige pas.

[13] Raynaud corrige en praierie.

[14] Raynaud corrige en qu’entour..

[15] Raynaud corrige enpurté.

[16] Raynaud corrige een dans.

[17] Raynaud corrige en Et l’un.

[18] Raynaud corrige en y est.

[19] Raynaud corrige en ly.

[20] Raynaud corrige en il lui plaist.

[21] Raynaud supplée de.

[22] Raynaud corrige en Et toudis.

[23] Raynaud corrige en de par.

[24] Ps., X, 7.

[25] Raynaud corrige en Envie, ce qui rend le vers hypermétrique.

[26] Raynaud corrige en Envie, ce qui rend le vers hypermétrique.

[27] Raynaud corrige en qu’elle.

[28] Raynaud corrige en Ce est.

[29] Raynaud corrige en estelles.

[30] Ms. Mais.

[31] Raynaud corrige en estelles.

[32] Ms. belles et cleres.

[33] Raynaud édite moïste.

[34] Raynaud corrige en l’on.

[35] Raynaud corrige en Par Nature ainsi se demainent.

[36] Raynaud corrige en Car chascune.

[37] Raynaud corrige en que on.

[38] Raynaud corrige en Qu’Ire est une.

[39] Raynaud corrige en Accides.

[40] Raynaud corrige en se tient.

[41] Raynaud supprime ce mot.

Mais non, vous ne vous êtes pas perdu !

 

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